12 Mayıs 2012

Televizyon Sosyalleşiyor: Sosyal Tv



Uzunca bir süre geleneksel medya ile bize verileni takip eder durumdaydık ta ki sosyal medya ile tanışana kadar.Youtube,facebook,twitter derken her geçen gün yeni bir sosyal medya aracıyla karşılaşır olduk.İnternet kullanma oranının sürekli arttığı ülkemizde sosyal medya araçlarına da ilgi bir o kadar artıyor tabii bir çoğu Türkçeleştirilmediği için hala bazı araçların kullanımlardan pek haberimiz yok.

Sosyal medya araçlarının kullanımı ise bilgisayarlardan akıllı telefonlara,tabletlere taşındı.Şimdi ise sırada akıllı televizyonlar var.Evet geleneksel medyanın en büyük mecrası olan televizyon da gelişiyor,sosyalleşiyor.Televizyonlar da akıllı hale geliyor.Şu an hali hazırda Samsung,Philips,Sony gibi markaların akıllı televizyonları bulunuyor.Smart Tv.Her şey "Smart" olma yolunda yani.Televizyon üzerinden youtube,facebook gibi sitelere girebiliyorsunuz.Peki Türkiye yeteri kadar bu sosyalliğe ayak uydurabilecek mi?


Türkiye'ye bakacak olursak televizyon vazgeçemediğimiz ev aletlerinden birisi.Türkiye %94 gibi televizyon izleme oranına sahip.Artık evlerde 1 değil 2,3 televizyon bulunuyor.Şu an hala televizyon en büyük medya gücü bu inkar edilemez fakat sosyal medyanın da gücünün arttığı bir gerçek.Yapılan bir araştırmada özellikle 35 yaş üstü kişilerin televizyondan vazgeçmedikleri, buna karşılık 18-24 yaş aralığında bulunan kesimin televizyon yerine sosyal medya araçlarını seçtikleri görülmüş.Daha çok bilgisayar başındayız,telefon artık sadece konuşup mesajlaşmak için kullanılmıyor.Devir televizyon izlerken izlediğiniz şey hakkında sosyal araçları kullanma devri.

Multitasking diye bir kavram var.Aynı anda birden fazla işlem yapma eylemi.Sosyal medya hayatımıza girdikçe biz de bu kavramı gerçekleştirmiş oluyoruz.Global Web Index'in yaptığı bir araştırmaya göre Türkiye'deki aktif internet kullanıcısı (her gün düzenli olarak internete giren kullanıcı) nın %94'ü televizyon izlerken başka bir cihaz daha kullanıyor.Bunun oranı ise %64 dizüstü bilgisayar, %36'sı ise mobil telefon.Yani televizyon izlerken aynı anda gündemi takip eden,izlediği şeyi paylaşan,paylaşımlara bakan izleyici sayısı giderek artıyor.Buna uygun olarak da kanallar artık diziler,programlar yayınlanırken sosyal paylaşımı ve bilinirliği artırmak adına yayın sırasında hashtag uygulaması yapmaya başladı.Twitter'da bunun etkisi ise çok bariz şekilde görülüyor.Leyla ile Mecnun,Suskunlar,Yalan Dünya,1 Erkek 1 Kadın bunu en iyi uygulayan programlardan (Resim kaynağı:bigumigu)


Hal böyle olunca ortaya İkincil Ekran(Second screen) kavramı çıkıyor.Geniş bir konu.Yazdığım konuya uygun olarak izlediğiniz herhangi bir programla ilgili interaktif olma durumu olarak tanımlayabiliriz.Şu an Dünya'da üzerine çok düşülüyor ve her geçen gün farklı özelliklerle karşımıza çıkıyor.Bize henüz yabancı bir kavram ama yakında benimseyeceğimizden eminim.Bir sonraki konumu şu içinde olduğum projemiz Tivilog için yazacağım.

Sonuca bağlarsak artık geleneksel medyanın en güçlü ürünü olan televizyon,sosyal medya da da kendine yer edinmeye başladı.Biz de buna uyuyoruz.Her geçen gün daha paylaşımcı bir hal alıyoruz.Paylaşmayı seviyoruz.Dizilere-programlara,oyunculara-yapımcılara daha yakın olmayı seviyoruz.Onlar da bu durumdan memnun görünüyor.Her zaman sosyal kalmanız dileğiyle.


1 yorum var:

Adsız dedi ki...

İnternette takılmak varken siz hâlâ sınalgı mı izliyorsunuz?